anaphielle

10 tipuri de clienți în supermarket

clienti supermarket - casutaunuimelc.ro
Share

Cine lucrează în comerț știe foarte bine ce fel de clienți le calcă pragul zilnic. Unii sunt mai buni, alții sunt mai răi, dar cu toții sunt ai noștri și-i tratăm așa cum trebuie. Asta nu înseamnă că nu putem vorbi despre ei din când în când, nu putem să ne plângem, să ne minunăm, să povestim și altora pățaniile prin care trecem zi de zi. M-am gândit să vă povestesc despre 10 tipuri de clienți care-mi trec mie pragul și să vă explic cam cum e să ai de-a face cu ei zi de zi.

Clientul TAXI

Ați văzut cum în filmele americane bărbatul macho iese la marginea trotuarului, ridică brațul cât de sus poate el, trage o fluierătură din străfundul plămânilor și strigă: “TAAXII!!” ? Mulți dintre clienții de hypermarket au împrumutat obiceiul și-l aplică în magazine atunci când doresc să primească o informație de la vânzător. Ei sunt clienții TAXI!

client taxi

Clientul Robin Hood

Intră ca o vijelie în pădure magazin își face treaba și pleacă. Clientul Robin Hood e obișnuit cu natura, cu aerul liber, cu singurătatea și n-o să vezi de la el niciodată un “Bună ziua!”. Dacă are nevoie de ajutor o să-l ceară ca și cum i s-ar cuveni. “Dă-mi aia!” Eticheta și regulile sociale nu i se aplică, așa că nu-și pierde vremea cu mizilicuri de-astea.

 

Clientul “E cineva aici? Aștept de jumătate de oră!”

Orice vânzător pur și simplu iubește să audă cuvintele: “E cineva aici? Aștept de jumătate de oră!” Iar când scena se întâmplă fix în preajma lui – BONUS! Ce poate fi mai plăcut decât să te uiți la el cum vine, se postează în fața raftului ignorându-te complet și după 1 minut și 12 secunde întinde gâtul ca o girafă aruncând în neant cuvintele care-l fac pe orice vânzător să tresară de fericire?

Clientul “Cât costă asta?”

De multe ori este confundat cu clientul “E cineva aici? Aștept de jumătate de oră!” pentru că imediat după ce-l bagi în seamă, singura lui întrebare pertinentă este “Cât costă ăsta?” Chiar dacă produsul are preț pe toate părțile, tu trebuie să i-l spui pentru că, nu-i așa? De asta ești acolo…

tipuri de clienți

clienti in supermarket

Clientul “Cetățean european cu drepturi”

De când a apărut mizeria aia de reclamă pe toate posturile de televiziune, mulți au înțeles că li se cuvine orice atunci când calcă într-un magazin. Indiferent de situație, dacă el nu mai are bon fiscal, dacă n-a cumpărat produsul din magazinul tău, dacă perioada de retur a trecut, dacă n-a folosit produsul conform instrucțiunilor din manual, el are dreptul să-I rezolvi problema pentru că e cetățean european și are drepturi!

sunt o printesa

Clientul “Vreau să vorbesc cu un superior!”

Ăsta și cu ăla de mai sus merg mână-n mână. De multe ori sunt una și aceeași persoană și ți-e “mai mare dragul” când îi întâlnești. Dacă faza cu cetățeanul european nu te-a înmuiat, cu siguranță vei ceda presiunilor atunci când va cere să discute cu un șef. Ce contează că există o ierarhie, că fiecare om dintr-un magazin are sarcini bine trasate și responsabilități atribuite? Dacă omul nu e mulțumit de răspunsul tău, el trebuie să vorbească cu un șef. Fie el șef de raion, director de magazin, director regional sau, de ce nu, directorul pe multinațională. Să vină să discute cu clientul cetățean european cu drepturi!

Clientul “Tu știi cine sunt eu?”

Ăsta e din ce în ce mai rar din fericire. Dar până acum câțiva ani dădeai aproape săptămânal de clienți de-ăștia cu Alzheimer care nu mai știau cine sunt și sperau să afle de la angajați informația asta prețioasă. Ori nu de asta întrebau…?

10 tipuri de clienți

clienti in supermarket

Clientul “Mi-am adus expertul/specialistul”

Pe ăștia îi găsești, de obicei, în magazinele de electronice/electrocasnice.  Vin însoțiți de cei mai buni specialiști în materie pentru că n-au încredere că vânzătorul o să le ofere produse de calitate. De cele mai multe ori specialistul e un chelea **lii în parohie care instaleaza Windows pe 50 de lei acasă și care știe și el că “alea cu I7 sunt mai bune”. Pe ăștia nu ai cum să nu-i iubești. Și-i aștepți cu mare drag să-ți treacă pragul, mai ales în zilele plictisitoare. Cineva trebuie să te distreze și pe tine. Nimic nu-ți înseninează ziua ca un “specialist” care îți cere să-i arăți laptopuri “ cu I5, I6, I7”.

clienti in supermarket

Clientul “Dar...”

Nu, nu e vorba de niciun cadou aici. Clientul “Dar…” e ăla care vine, te întreabă dacă ai un anume produs și după ce-i răspunzi că nu ai DECÂT produsul X te întreabă imediat: “Dar pe Y nu-l aveți?”  Ăștia au răsărit ca ciupercile după ploaie în ultima perioadă. Zici că e un trend în ultimii ani. Zilnic ai 2-3 care te fac să-ți bagi degetul în ochi și să-ți răscolești pur și simplu orbita în căutarea scăpării.

clienti in supermarket

Clientul uităcios

Într-un magazin este imposibil să nu dai peste ei. Sunt cei care vin, preț de jumătate de oră se uită pe la toate produsele și pleacă fără să cumpere nimic. Dacă îndrăznești să-i deranjezi din timpul activității se vor uita la tine amenințător și-ți vor răspunde pe un ton aproape răstit: „Doar mă uit”. Unii dintre ei vor fi puțin mai irascibili și se vor lamenta că nu pot să se uite liniștiți la produse fără să-i sufoce angajații cu întrebări. Ce contează că oamenii ăia pentru asta sunt acolo, să ofere consultanță și suport? Ei vor să se uite în liniște fără să fie deranjați.

În timp înveți să-i recunoști pe uităcioși și să păstrezi distanța așteptând ca ei să apeleze la tine. Eu, de exemplu, după aproape 10 ani în retail îi “miros” cu o precizie de cel puțin 90% pe uităcioși și nici nu mă mai obosesc să-I abordez.

Astea sunt cele 10 tipologii de clienți pe care le am eu în minte și cu care mă întâlnesc cel mai des. Bineînțeles că sunt mult mai multe și mai “minunate”. Numai cei care lucrează în comerț știu despre ce vorbesc și sunt convins că ar putea să îmbogățească lista asta în timp.

Articol scris de: 

constantin tarnoveanu - casutaunuimelc.ro

Constantin Târnoveanu

Blogger cu simțul umorului și asistent vânzări la Carrefour (adică expert în clienți) :))

Pe Constantin Târnoveanu îl găsiți și pe Facebook, Twitter și Youtube: 

Pe Costică îl știu de la SuperBlog. Mi-a sărit în ochi încă de la prima mea participare, deoarece creativitatea lui este aparte. Înzestrat cu simțul umorului, adesea am râs copios citindu-i articolele, mai ales la acesta cu zodiile .
Bineînțeles, scrie și despre lucruri serioase și oferă informații utile. Dacă v-a plăcut acest articol, vă invit să descoperiți una alta cu Costică . 

 

Toate cele bune! 

navigatie

9 Responses

  1. 😂😂😂 Așa este. Fiecare dintre noi putem fi unul dintre clienții enumerați mai sus. Și îmi dau seama, încă o dată că nu aș putea lucra cu publicul, de nici o culoare. 🤦‍♀️🤦‍♀️😂😂 Trebuie să fii tare de cap!

  2. Eu, eu, eu! Eu sunt „doar mă uit” în magazinul ăla (am voie să fac reclamă? Nu? Bine. Ăla care-n cepe cu A şi se termină cu X) la televizoarele alea ultra super mega 4K 7W 11 nu ştiu ce. Alea care costă cât un apartament conf.II, la parter, şi-s cam cât ecranul de cinema.
    Era o vreme-n care aveau şi ochelari puşi strategic în faţa ecranului. Cum să trec nepăsătoare? Cum? Plângea sufletul în mine dacă nu le acordam atenţie, aşa că, după ce luam ce-mi trebuia, dacă-mi trebuia ceva, de obicei nu 😳 , mă duceam direct spre zona aia pentru oameni „jmecheri” şi mă uitam vreo 3-5 minute la televizor, cu ochelari.
    Norocul meu că ori mă miroaseau şi pe mine, dap, am parfum fin 😛 , ori pur şi simplu n-aveau chef de clienţi, că nu m-a deranjat nimeni, niciodată. Aşa că a rămas plăcerea mea vinovată.

    Fain articol, mişto scris!

  3. Super! Dacă ai ști că am râs singură citind articolul. Nu sunt adepta excursiilor lungi și dese în magazine de parcă astea ar fi cel puțin Luvru, nici măcar cele alimentare sau de cosmetice. De obicei știu ce vreau, desigur că dau o tură rapidă să văd noutățile, dacă pot cumpăr și … valea 😂! Dar în puținele mele iesiri din ultimele două luni am dat peste unii de genul celor de mai sus. Unul, tinerel, bine îmbrăcat, a studiat produsele fix 15 minute cât am stat eu în magazin (l-am găsit acolo și tot acolo l-am lăsat!) și s-a certat cu tot personalul că nu-l servește cu marfa care încă era la recepție în parcare! Desigur că a vrut să vorbească cu un șef.
    Apoi sunt cei care întorc marfa pe dos, oricât de multă și bună ar fi. Asta l-a scos din răbdări și pe calmul meu soț care dorea doar două salate dar neciufulite de un nene. Să nu spun că și eu era să-i săr în cap unei cucoane care sâmbătă nu găsea 10 ardei grași în 5 stative cu lădițe, de altfel toți buni.
    Mulțumesc pentru articol, pentru mine distractiv, pentru Costică…..

  4. Hahaha, m-am distrat. :))))

    Niciodata nu am zis „vreau sa vorbesc cu un superior”, desi poate ar fi trebuit. Cred ca mereu mi-a fost rusine.

  5. Ce m-a amuzat articolul lui Constantin. Si daca ar fi sa ma incadrez si eu intr-o categorie, as fi Clientul Uitacios. Dar asta mai ales in magazinele alea mari si scumpe, unde nu-mi permit nimic. :)))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *