anaphielle

Formula lui Flesch – Indicele interesului uman și Yoast SEO

Share
rudolf franz flesch, formula lui flesch,

Rudolf Franz Flesch a fost un autor american naturalizat, originar din Austria (remarcat pentru cartea lui ”Why Johnny Can’t Read”) și, de asemenea, un expert în lectură și consultant în scriere, care a fost un susținător viguros al limbii engleze simple în Statele Unite. El a creat ”Indicele interesului uman” ( Formula lui Flesch), testul ”Flesch Reading Ease” și a fost co-creatorul testului de lizibilitate ”Flesch-Kincaid”. Flesch a susținut utilizarea fonicii și nu citirea vizuală pentru a permite studenților să înțeleagă cuvinte necunoscute.

În prezent pe internet se găsesc doar formulele testelor Flesch Reading Ease și Flesch-Kincaid, motiv pentru care am ales să îți prezint în acest articol și indicele interesului uman al lui Flesch.

Informațiile ce vor urma vor fi ca un ghid pentru utilizatorii blogurilor pe subdomeniu, în timp ce scriitorilor de content care dețin site-uri pe domeniu le vin în ajutor plugin-ul Yoast SEO care are la bază formulele testelor lui Flesch (detalii la final).

Bineînțeles, această prezentare are scopul de a te ajuta să înțelegi mai bine cum funcționează calculele textelor în funcție de numărul de cuvinte, pronume personale și proporția frazelor adresate direct cititorului, fiind o alternativă la Yoast pentru cei care, din diferite motive, aleg să scrie pe subdomeniu.

Înainte de a începe, menționez că aceste informații pot fi utile tuturor bloggerilor indiferent de nișă.

Indicele interesului uman al lui Flesch

Convins că un text trebuie să conțină o tonalitate emoțională minimă pentru a seduce cititorul și pentru a oferi astfel de garanții de lizibilitate, Flesch a definit o scară de cuantificare a interesului pe care autorul îl trezește cititorului mergând de la:

Cu ajutorul unei formule aritmetice, Flesch măsoară într-o manieră obiectivă ceea ce s-ar putea numi și încărcătura afectivă a textului.

Interesul uman evaluează doi parametri: proporția frazelor adresate direct cititorului și proporția cuvintelor personalizate.

Se consideră că se adresează direct cititorului orice frază care:


– conține un ordin, un sfat, o sugestie: ”putem totuși încerca, bineînțeles. Haide, spune-mi…”
– provine dintr-un dialog, adus între ghilimele sau introdus printr-o liniuță: ”Visează!”, ”Citește! Dar citește, la naiba, îți ordon!”
– se termină printr-o exclamație: ”Du-te acum și citește!”
– conține o întrebare: ”Rezultatul? Niciunul. El a adormit cu cartea în brațe.”

Se consideră cuvinte personalizate:


pronumele personale (subiecte sau complemente) care se referă la o persoană. Exemplu: ”El a adormit cu cartea sa în brațe. Brusc, fereastra i s-a părut imens de deschisă asupra unui lucru demn de invidiat. Pe acolo el și-a luat zborul. Pentru a scăpa de carte. Dar este un somn vigilent: cartea rămâne deschisă în fața lui
adjectivele personale care se referă la o persoană. Exemplu: ”Noi doar ce deschideam ușa camerei sale și îl găseam serios, ocupat cu cititul. Chiar de-am fi urcat noi și tiptil, prin somnul său el tot ne-ar fi auzind venind.”
prenumele și substantivele proprii. Exemplu: ”Oh, amintirea acelor ore șterpelite sub pătură la lumina lanternei! Cum mai fugea Anna Karenina repede-repede către al său Vronțki în acel ceas de noapte!”
– termeni desemnând persoane. Exemplu: ”Ei doi, se iubeau, era frumos, dar ei se iubeau împotriva interdicției de a citi, de aceea era și mai bine! Ei se iubeau împotriva tatei și a mamei…”
!! Din această categorie excludem cuvintele care desemnează corporații, grupuri, clase sociale. Pentru a evita greșelile, un sfat: nu lua în calcul decât cuvintele care desemnează persoane având o formă feminină diferită de forma masculină, ca profesor-profesoară.

(*exemplele sunt fragmente din ”Comme un roman” – Daniel Pennac)

Formula lui Flesch

formula de calcul este următoarea:

interesul uman flesch, formula lui flesch

Cele două numere: 0,314 și 3,635 sunt constante. Ele ponderează scorul și permit eșalonarea pe scara lui Flesch.

Condițiile de administrare ale testului:
– textul ales trebuie să fie complet;
– textul trebuie să conțină cel puțin o sută de cuvinte;
– articolele și prepozițiile sunt socotite cuvinte.

În continuare îți voi oferi un exemplu de aplicare a testului folosind un text literar:

Legendă: Frazele adresate direct cititorului sunt cursive, font italic. Cuvintele personale apar îngroșate.

”Verbul <a citi> nu suportă imperativul și împărtășește această aversiune cu alte câteva: <a iubi>, <a visa>… Putem totuși încerca, bineînțeles. Haide: <Iubește-!>… <Visează!> < Citește!> <Citește! Dar citește, la naiba, îți ordon eu să citești!>
Treci în camera ta și citește!
Rezultatul?
Niciunul.
El a adormit cu cartea sa în brațe. Brusc, fereastra i s-a părut imens de deschisă asupra unui lucru demn de invidiat. Pe acolo el și-a luat zborul. Pentru a scăpa de carte. Dar este un somn vigilent: cartea rămâne deschisă în fața lui. Noi doar ce deschideam ușa camerei sale și îl găseam serios, ocupat cu cititul. Chiar de-am fi urcat noi și tiptil, prin somnul său el tot ne-ar fi auzind venind.
– Ei, îți place?
El nu ne va răspunde nu, ar fi o crimă de lez-majestate. Cartea este sacră, cum s-ar putea să nu fie iubită? Nu, el ne va spune că descrierile sunt prea lungi.
Liniștiți, noi ne vom duce la televizorul nostru. Este posibil chiar ca această reflecție să suscite o pasionantă dezbatere între noi și ceilalți ai noștri
El găsește descrierile prea lungi. Trebuie să-l înțelegem, noi suntem în secolul autovizualului, evident, romancierii secolului al XIX-lea trebuiau să descrie totul…
– Acesta nu este un motiv pentru a-l lăsa să sară jumătate din pagini!
Să nu ne obosim, oricum el a adormit din nou.

Este cu atât mai mult inacceptabilă, această aversiune pentru lectură când noi aparținem unei generații, unui timp, unui mediu, unei familii, în care tendința era mai degrabă de a ne împiedica să citim.
– Dar nu mai citi, haide, ai să-ți strici ochii!
– Mai bine ieși să te joci, e o vreme frumoasă afară…
– Stinge! E târziu!

Da, era prea frumos ca să citești, atunci, și prea întuneric noaptea.
Observați că a citi sau a nu citi, verbul era oricum conjugat la imperativ. Chiar și la trecut, nu se poate altfel. În așa fel încât a citi constituia atunci un act subversiv. La descoperirea romanului se adăuga plăcerea gestului de a nu asculta. Dublă splendoare! Oh, amintirea acelor ore șterpelite sub pătură la lumina lanternei! Cum mai fugea Anna Karenina repede-repede către al său Vronțki în acel ceas de noapte! Ei doi se iubeau, era frumos, dar ei se iubeau împotriva interdicției de a citi, de aceea era și mai bine! Ei se iubeau împotriva tatei și mamei, ei se iubeau împotriva temei la matematică ce trebuia terminată, împotriva compunerii la franceză ce trebuia predată, împotriva camerei unde trebuia să fie ordine, ei se iubeau în loc să meargă la masă, ei se iubeau înaintea desertului, ei se preferau unul celuilalt meciului de fotbal și mersului la cules de ciuperci… Ei se aleseseră și se preferau oricărui alt lucru… Doamne, Dumnezeule, marea dragoste!
Și cât de scurt era romanul.”
(* ”Comme un roman” – Daniel Pennac)

Iată rezultatele testului:

Din patruzeci și șase de fraze, douăzeci și trei sunt adresate direct cititorului.
Adică 50%. S = 50
Din patru sute șaizeci și patru de cuvinte, cinzeci și opt sunt personale.
Adică 12%. W = 12

Formula este deci:
(0,314 x 50) + (3,635 x 12) = 59,32
Scorul textului este de 59,32 rotunjit la 60.

Deasemnea îți ofer și indicele Flesch de complexitate al unui text deoarece în testul Flesch Reading Ease, scorurile mai mari indică un material mai ușor de citit, iar numerele inferioare marchează pasaje mai dificil de citit. Așadar, Formula lui Flesch pentru ușurința la citire este:

grad de dificultate text formula lui flesch

Sperând că nu te-am zăpăcit prea tare cu aritmetica, îți ofer și un exercițiu care să te ajute în practică, în cazul în care dorești să aprofundezi Formula lui Flesch.

Exercițiu:

1: aplică testul pe un fragment pe care l-ai redactat. Unde te situezi pe scara lui Flesch?
2: Caută apoi să mărești interesul uman astfel:
– evită formulările impersonale;
– înlocuiește formulele nehotărâte;
– fii mai puțin centrat/ă asupra subiectului.

Haide să discutăm un pic și despre SEO

Este importantă lizibilitatea pentru SEO?


Nu este clar dacă lizibilitatea este un factor de clasificare specific. Prin urmare, nu se știe dacă Google folosește instrumente precum Formula lui Flesch (sau o variație a acestuia) ca factor de clasare în algoritmul său. Cu toate acestea, se știe că, dintr-o perspectivă holistică SEO, lizibilitatea este foarte importantă.

Dacă textul tău este foarte complicat, acesta va fi prea greu de citit pentru public. Acest lucru îi poate speria pe cititori și îi va face să caute informații în altă parte. Cu alte cuvinte, un text impenetrabil poate duce la o rată de respingere ridicată, ceea ce duce la clasamente mai mici pe termen lung. Deci, ar trebui să te asiguri că articolele tale sunt bine scrise și nu prea greu de citit.

Iar acum un pic despre Yoast. Așa cum am scris la începutul acestui articol, cei care dețin un site pe domeniu au privilegiul de a se folosi de plugin-ul Yoast care are la bază formulele de calcul ale lui Flesch. Dar, chiar dacă Yoast calculează automat tot ceea ce am scris până acum, mie mi s-a părut interesant să și aflu cum funcționează procedeul acestora, fapt care te poate ajuta și pe tine să știi mai exact cum să activezi o mare parte din bulinele verzi.

yoast
logo yoast

Yoast SEO dacă ai blog pe domeniu!

Neil Patel consideră că Yoast este cel mai important plug-in WordPress. Cu ajutorul lui, poți face SEO într-un mod mult mai ușor. Îți generează automat chiar și un sitemap xml. Numără de câte ori apare cuvântul cheie în text și te avertizează dacă îl folosești de prea multe ori. Numără numărul de cuvinte al fiecărei propoziții. Îți mai dă și alte sfaturi – cum ar fi să introduci o descriere meta, cât de lung să fie titlu, etc.

Practic, cu Yoast nu mai trebuie să-ți faci griji pentru tot ceea ce ți-am scris eu mai sus și nici să calculezi Formula lui Flesch. Doar introduci cuvântul cheie în bară și el se ocupă de tot. Tu trebuie doar să fii atent să ai cât mai multe buline verzi (preferabil toate)”. Citește întregul articol despre SEO și Yoast AICI.

Ei bine, acestea fiind scrise, sper că informațiile de până acum îți sunt de ajutor într-o măsură mai mare sau mai mică! Dacă articolul anterior a fost despre Fiecare stil cu mediul și cititorii săi , în următorul articol voi aduce câteva informații despre cum să eviți o prea mare familiaritate și cum să orientezi cititorul în cadrul textului. Deasemenea îți voi veni în ajutor cu două exerciții foarte interesante care îți vor fi de folos. Articolul AICI.

Toate cele bune!

surse foto: wikipedia, yoast, wordpress, canva
surse informații adaptate prezentului ”cum să scriem” Catherine și Odile Pierron / wikipedia, yoast blog

navigatie

9 Responses

    1. Mulțumesc, dragă Diana! Au meritat toate orele muncite la acest articol și îmi doresc să fie de ajutor cât mai multor scriitori de conținut indiferent de nișa pe care o au. Te îmbrățișez!

  1. E prima oara cand aud de Flesch si formula lui, dar mi se pare tare interesanta. Am citit cu mare interes articolul tau si chiar am invatat multe din el.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *