anaphielle

Fiecare stil cu mediul și cititorii săi

Share

Atenție: Acest articol nu este destinat mediului literar și nu prezintă un ghid pentru autorii de cărți, ci pentru redactorii din mediul online sau privat, scriitori de conținut, indiferent de tipul acestora. Informațiile pot fi folosite, de exemplu, în scrieri de tip advertising sau advertorial. Bineînțeles, informațiile pot fi de ajutor tuturor celor care doresc să își găsească un stil de scris.

În articolul trecut am scris despre cele 6 tentințe ale stilului de scris , făcându-ți promisiunea că voi reveni asupra subiectului pentru a-ți oferi o continuare a informațiilor.

La finalul articolului am precizat că cele trei dimensiuni ale scrierii sunt cumulabile construind astfel amprenta ta stilistică. De exemplu, dacă dorești să redactezi un articol sau o corespondență din domeniul marketingului poți fi în același timp: agent de promovare în relații cu publicul, tehnocrat sau pragmatic și literar. Așadar, nu-ți face griji!

Chiar dacă adeseori una dintre tendințe este mai semnificativă decât celelalte, poți adopta, bineînțeles, identități stilistice diferite, ținând întotdeauna cont de circumstanțe, cititor și obiectivul tău de comunicare. DAR mai importantă decât IMPUNEREA stilului personal este flexibilitatea stilistică. Cum se poate obține? Simplu:

Pune-te la încercare!

Antrenează-te!

Plagiază (în exercițiu, nu în lucrări/ scrieri publice) !

Fii uneori disidentul epistolar al mediului tău!

Fii și conformistul purist!

Folosește tot ce poți!

Schimbă-te! Schimbă-ți stilul până ajungi la propria-ți identitate stilistică!

(am făcut un curcubeu pentru tine 😉)

Acestea fiind scrise, așa cum am promis, îți voi prezenta în ce medii se potrivesc cel mai bine cele 6 tendințe ale stilului de scris, iar apoi voi merge în continuare spre interacțiunea cu cititorii tăi.

Fiecare stil cu mediul său

stil de scris

Primul bipol: absență/prezență a cititorului:

  • narcisist
    – modele de scriere privilegiate: CV, prezentări
    – mediu vizat: servicii de marketing
  • relații cu publicul
    – modele de scriere prvilegiate: invitații, convocări, afiș, slogan, urări, felicitări, etc.
    – mediu vizat: servicii de comunicare internă sau externă, servicii comerciale

Al doilea bipol: absență/ prezență a acțiunii:

  • tehnocrat
    – modele de scriere privilegiate: raport, scrisoare, documente contabile, etc.
    – mediu vizat: servicii administrative (contabile)
  • pragmatic
    – modele de scriere privilegiate: instrucțiuni de întrebuințare, ghid, sistem de operare, regulament, etc.
    – mediu vizat: servicii de producție

Al treilea bipol: absență/ prezență a creativității:

  • purist:
    – modele de scriere privilegiate: lexic, glosar, legendă, etc.
    – mediu vizat: servicii juridice, servicii de organizare, servicii de calitate
  • literar:
    – modele de scriere privilegiate: cronică, editorial, publicitate, mailing
    – mediu vizat: servicii de marketing

Nu uita că te poți juca după bunu-ți plac cu toate tendințele de stil pe care observi că le deții și, de asemenea, poți chiar învăța moduri noi de scriere. Tu știi cel mai bine despre ce și pentru cine vrei să scrii. Alegerile îți aparțin în totalitate, iar informațiile pe care ți le-am oferit până acum sunt orientative, nu un adevăr absolut!

Cu toate acestea, în calitate de om care scrie în online, trebuie să ții întotdeauna cont de cititori. Bineînțeles, dacă îți dorești să fii citit/ văzut/ auzit.

Interacțiunea cu cititorii

stil de scris al introvertului

Tu, scriitor de conținut, simți uneori că nu ești îndeajuns de apreciat și citit? Te gândești cu amărăciune că unii oameni consideră scrisul una dintre cele mai simple metode de a a lucra și de a oferi servicii? Iată ce-ți spun: nu-ți mai face gânduri rele, mai bine acționează!

Știu că faci tot posibilul pentru a-ți îmbunătăți calitatea scrierii, motiv pentru care am decis să-ți ofer aceste informații cu tot dragul. Chiar eu le-am folosit și au dat rezultate pozitive în special în participarea la competiția SuperBlog care se bazează pe scrierea creativă de advertoriale.

Vrei să-ți spun de ce te înțeleg? Pentru că știu foarte bine că redactarea de articole presupune să fii singur(ă). În plus, atitudinea meditativă obligatorie duce spre introvertire. Din aceste două motive, scrierea este rar percepută ca o activitate marcat socială. De fapt poți fi și apreciat și citit dacă asta îți dorești cel mai mult, dar fiind însă prea preocupat de îngrijirea exprimării sau prea focalizat asupra conținutului, este posibil să-ți uiți adesea destinatarii.

Fiecare scriitor încearcă să-și captiveze cititorul în sensul propriu al termenului

Scrierea reprezintă de fiecare dată un angajament și fiecare redactor trebuie să îl respecte! Și nu ne facem un angajament decât față de cineva. Anume, față de cititor.

Sigur, orice comunicare scrisă se supune unor constrângeri spațio-temporale, aceasta opunându-se a priori coprezenței scriitor – cititor: cititorul este îndepărtat din punct de vedere fizic. Dacă înainte cititorul era condamnat la mutism și era absent de la discuție, în prezent acestuia i se oferă șansa de a-și exprima părerile, pozitive sau negative, asupra conținutului pe care îl citește, ceea ce face ca acea constrângere spațio-temporală să fie redusă.

Astfel, cel care scrie și transmite un mesaj se poate ghida în funcție de reacțiile primite. Bineînțeles, blocajele relaționării cu publicul larg sunt prezente prin elemente denumite SEO. (optimizarea conținutului după preferințele motoarelor de căutare restricționând sau accelerând vizibilitatea articolelor din mediul online în funcție de anumiți factori/ algoritmi)

În acest sens vă recomand să vizitați următoarele site-uri de unde puteți culege informații despre SEO și metode de a vă ajuta site-ul/ blogul să fie mai vizibil:

Condițiile (restricțiile) date, personal, îmi par atât de puțin favorabile comunicării încât suntem forțați, ca scriitori/ editori/ redactori, să recreăm în mod artificial convivialitatea și interactivitatea ce caracterizează schimbul oral.

Ei bine, dată fiind multitudinea de informații, pentru a nu te obosi, am decis să împart acest articol în două părți. Astfel că te poți opri aici sau poți merge pe următoarea pagină pentru a afla despre relaționarea și apropierea de cititorii tăi sau poți reveni mai târziu pentru continuare.

navigatie

7 Responses

  1. Totul poate fi transpus într-o ecuație, chiar și noi, oamenii, suntem una. Așa că nu ar trebui să ne mire că încărcătură emoțională a unui text poate fi transpusă astfel. La teoria literaturii am învățat cu toții despre ritmul poeziei și modul în care numărul silabelor, succesiunea sunetelor, dau acelei poezii un ton sumbru sau, deopotrivă vesel. Iar chestia asta e știută de mult 🙂 Însă Flesch a venit cu un calcul care se aplică nu doar în cazul poeziei, ci este unul general valabil. Eu știu despre ce este vorba, în mare, dar abia aștept să ne explici tu. O faci tare frumos 🙂

    1. Mulțumesc tare mult, dragă Diana! Voi pregati atunci pentru următoarea săptămână articolul şi calculul. Este şi mai bine dacă îți este deja cunoscut. Te îmbrățişez!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *